Derfor skal du være opmærksom på blue light

 

Vi skal ikke særlig langt tilbage før, at mennesket kun var udsat for almindeligt sollys i løbet af dagen og totalt mørke om aftenen kun afbrudt af rødligt lys fra bål. Men nu udsætter vi os selv for kunstigt lys i form af blåt lys konstant. Computere, tablets og smartphones udsender dette blå lys i store mængder. Mange mennesker tænker ikke over, at de mange timer foran skærmene hver dag kan være skadelige for vores øjne og have en negativ indvirkning på vores søvnkvalitet og sundhed.

Blue light kan have en indvirkning på din søvn

Ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen, så spiller lys en stor rolle for vores døgnrytme og aktivering. Om aftenen bør man især undgå at eksponere sig selv for kraftigt lys, da det søvnhormon som kaldes melatonin og som gør os trætte og skal trække os ind i søvnen, kun produceres når der er helt mørkt[1]. Så når vi udsætter os selv for blåt lys gennem digitale skærme lige inden sengetid, så snyder vi hjernen til at tro, at den ikke skal sove og dermed bliver udskillelsen af melatonin mindre og vi bliver mindre søvnige. 

I et eksperiment udført af Harvard Medical School sammenlignede man en gruppe mennesker, som havde været udsat for 6,5 times blue light med en anden gruppe mennesker, som havde været udsat for 6,5 times grønt lys. Her fandt man frem til, at de personer som havde været udsat for blåt lys, havde et melatonin niveau, som var dobbelt så lavt i forhold til de personer, som havde været udsat for grønt lys. Derudover opdagede man også, at deres døgnrytme ændrede sig med op til tre timer[2] .

Blue light er en del af vores hverdag 

Verden omkring os bliver mere og mere digital og det bliver dermed også sværere at undgå blåt lys. En stor del af vores sociale liv foregår online og mange af os bruger meget tid foran forskellige skærme i løbet af dagen. For nogle er det måske helt afgørende at sidde foran en skærm for at kunne arbejde eller kommunikere med andre. Men da blue light udsendes i korte bølgelængder, spreder det sig mere og øjnene kan ikke fokusere – øjnene skal altså på overarbejde for at kunne bearbejde strålerne. Måske er det også derfor, du oplever at dine øjne er tørre og irriterede – netop fordi man blinker meget mindre med øjnene.

Giv dine øjne en pause fra blue light 

For at kunne give dine øjne lidt ro, kan du benytte dig af blue light briller. Vores blue light briller blokerer 25% af de stråler, som udsendes fra digitale skærme. Så i en verden som bliver mere og mere digitaliseret, kan det være en rigtig god ide. Vores Blue light briller fås både med og uden styrke og i mange forskellige varianter.  

 

SHOP BLUE LIGHT BRILLER

 

[1] https://www.mikael-rasmussen.dk/gode-raad-og-oevelser/

[2] https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side

0 kommentarer

Efterlad en kommentar

Bemærk, kommentarer skal godkendes, før de offentliggøres